Afgelopen juni heb ik de nieuwe luxe Belmond Andean Explorer kunnen ervaren. Dit is een 3-daagse treinreis over de hooglanden van Peru van Cusco naar het wereldberoemde Titicacameer en naar de 'witte stad' Arequipa. Het was een geweldige belevenis met onderweg een top service aan boord en interessante uitstapjes. Het is tevens heel bijzonder om op een luxe manier Zuid Peru te ‘ontdekken’. Van harte aanbevolen dus!
Op donderdag 22 juni omstreeks 11:00 uur stond ik met een groep genodigden te wachten op het treinstation in het centrum van Cusco. Tijdens het inchecken op het perron werden wij verwelkomd met een Peruaanse cocktail (Pisco sour) en met muziek en dans van een groep muzikanten uit de Andes. De Belmond Andean Explorer treinreis vandaag gaat door de vallei van Cusco naar het bekende Titicacameer waar wordt overnacht. Tijdens het vertrek uit Cusco werden we nogmaals getrakteerd op een drankje en al snel werd de lunch geserveerd. Het eten en de bediening was uitstekend. Er werden vele lokale gerechten geserveerd tijdens de reis. Na de lunch kwamen we aan bij het dorpje Raqchi op een hoogte van bijna 3.500m. Hier is de tempel van Wiracocha te bewonderen. Tijdens de Incaperiode diende het als een fort en voedsel opslagplaats waarvoor circa 150 hutten dienden.
Landschappen van Cusco
Terug aan boord was het tijd voor een ‘afternoon tea’. Vanaf het observatiedek gleed het landschap als het ware aan je voorbij. Mannen en vrouwen die in de velden aan het oogsten waren, honden die blaffend achter de trein aan renden, kinderen die ons toewuifden. In de vroege avond kwamen we aan bij de pas van La Raya op bijna 4.500m hoogte. Hier maakten we een stop om te genieten van de zonsondergang en souvenirs te kopen bij een kleine lokale markt. Terug in de trein was het tijd voor het diner. Later in de avond reden we door Juliaca en toen ik eenmaal in bed lag, kwamen we aan op de eindbestemming van vandaag: Puno.
Bezoek aan Taquille
Vrijdag 23 juni: er was een mogelijkheid om met de gids om 05:00 uur de zonsopgang te zien over het Titicacameer. Na het ontbijt volgde een excursie naar een van de Uroseilanden en Taquille. Het Uros deel viel mij enorm tegen: te toeristisch, ik kreeg de indruk dat de eilanden alleen maar overdag bewoond waren om de toeristen te verwelkomen en een show op te voeren, souvenirs te verkopen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de uitleg van onze gids zeer interessant was. Hij ging uitgebreid in op het ontstaan van de eilanden en de sociale ontwikkeling tot heden. Het bezoek aan Taquille vond ik veel interessanter vanwege de mooie wandeling de heuvel op om te genieten van de prachtige uitzichten over het grote meer. Na Taquille gingen we weer met de boot via de Uroseilanden terug naar de trein in Puno waar we wederom verwelkomd werden met een ‘afternoon tea’. Daarna lieten we Puno achter ons en reden we richting Arequipa, het tweede traject van deze treinreis. Terwijl ik na het diner in mijn hut in slaap was gevallen reed de trein in de nacht naar het meer van Saracocha.
Sumbay
Zaterdag 24 juni: In de nacht is de trein aangekomen bij het meer van Saracocha en heeft hier gestopt om ons de gelegenheid te geven met de gids de spectaculaire zonsopgang te bewonderen. Daarna reed de trein door sprookjesachtig mooie landschappen naar de grotten van Sumbay, waar na een korte wandeling door kloven de pre-historische muurschilderingen te bewonderen zijn. Deze rotstekeningen zijn bijna 8000 jaar oud. Tenslotte na dit bezoek en de daaropvolgende lunch reed de trein langzaam naar Arequipa waar we afscheid namen van het personeel van Belmond Andean Explorer die ons een uitmuntende service heeft gegeven!
Service en faciliteiten
De trein bestaat uit 2 grote locomotieven, 11 wagons met slaaphutten, een keukenwagon, 2 restauratie wagons, een wagon met een pianobar en tenslotte een wagon met bar en observatiedek. Binnenkort komt er nog een wagon met een spa erbij. Er zijn 4 categorieën hutten: de eenvoudigste is een kleine hut met 2 stapelbedden, meer comfort biedt de grotere standaard hutten met 2 kleine bedden. Deze 2 categorieën hebben weinig bagageruimte. Koffers dienen in een andere wagon geplaatst te worden. Ik zou alleen de deluxe hut en de jr. suite willen aanbevelen. Deze zijn bijna 2 x zo groot als de standaard hutten. De laatste 2 categorieën hutten zijn even groot waarbij de jr. suite meer ruimte heeft in het slaapgedeelte terwijl deluxe hut een grotere badkamer heeft. Alle badkamers hebben een wasbak, toilet en douche. Nog een andere reden om deze hutten te kiezen is de locatie: dichtbij de restauratierijtuigen en de bar. Het slapen aan boord is door de kleine bedden niet echt comfortabel. Mijn hut was in een van de voorste wagons gelegen en dat betekende een aantal lange, niet plezierige wandelingen gedurende de reis vanwege de erg smalle gangpaden waarbij maar 1 persoon kon passeren. Eenmaal aan boord ontbrak het niet aan de service!
Deze treinreis zit verwerkt in de prachtige Peru Deluxe rondreis.
Jr. suite:
Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.